Onderzoeken
Faciliteren
Verandering, vernieuwing en ontwikkeling vragen veelzijdige kennis en ervaring. In élke fase faciliteren wij, van voorbereiding en begeleiding tot beoogd resultaat. Participerend, onderzoekend en betrokken. In de wetenschap dat het áltijd draait om mensen. Ongeacht de aard of omvang van een organisatie, haar ambities of de veranderopgave.
Lees meerCoachen
Mensen, teams en organisaties laten ontdekken hoe het eventueel ánders kan. Zó coachen we medewerkers en teams, creëren we een lerende organisatie. Onze maatwerk intervisie- en leiderschapstrajecten stimuleren professionele groei. Wij ervaren individuele- en teamontwikkeling als essentiële factoren bij verandering, vernieuwing en ontwikkeling.
Trainen
Het delen van kennis en ervaring is wellicht een van de meest waardevolle activiteiten die mensen met elkaar verbindt. Daarom delen we graag onze kennis in waarderend actieonderzoek en andere onderwerpen. Dat doen we via leergangen, cursussen, workshops en verdiepingsdagen. In company bieden we zelfstandige leertrajecten in Appreciative Inquiry aan. Veelal in samenhang met veranderkundige begeleiding.
Lees meerOnderzoeken
Doelen voor verandering duidelijk krijgen en stap voor stap realiseren met waarderend actieonderzoek. Resultaatgericht én met oog voor de menselijke maat.
Herkenbaar:
Organisaties worden toenemend geconfronteerd met nieuwe, steeds complexere vraagstukken. Ze raken organisaties vaak in het hart en leiden tot spanning. Logica en buikgevoel vragen steeds opnieuw om visie, anticiperen en ingrijpen door management. Maar waar leidt dit toe? Zijn we hier al eerder geweest? Maar hoe dan wel?
Meestal is er geen ‘beste’ of ‘juiste’ oplossing voorhanden. Er spelen namelijk verschillende belangen. Vaak wringt het tussen beleid en uitvoering. Er is geen overeenstemming over wat het probleem is. En al helemaal niet over wat een oplossing zou kunnen zijn.
Dit soort situaties is waarneembaar bij diverse organisaties – van klein tot groot. Inmiddels ontwikkelt zich een trend om verandering wezenlijk ánders te benaderen. Opvallend daarbij is de intentie om experimenteel en onderzoekend te veranderen. Toenemend ervaren wij daarbij de wens tot veranderen in nauwe samenwerking met de mensen in de praktijk. Wij signaleren het in sterk uiteenlopende sectoren. Van (semi)overheid, medische- en sociale zorgverlening tot onderwijs. En van zakelijke dienstverlening tot IT en Bouw.
Onze ervaring:
Het zijn díe verandersituaties waarin leden van het AI Gilde waarde creëren. Als betrokken specialisten in de onderzoekende aanpak bij organisatieverandering en -ontwikkeling.
Het betreft waarderend actieonderzoek (AI), en andere vormen van onderzoek, gericht op duurzaam resultaat. We zetten het samen met opdrachtgevers en hun medewerkers succesvol in. Daarbij is het faciliteren en voeren van wezenlijke gesprekken de kern. Samen praten, denken, doen en leren is de basis.
Recente voorbeelden
- Overheidsinstelling: Verbeteren van cliëntgerichtheid
- Fusie in de technische sector: Versterken en vestigen van de bedrijfsidentiteit
- Een grote zorgverlener: Verbeteren van onderlinge samenwerking tussen individuen en tussen teams
- Lokale overheden: Meer opgavegericht werken
Faciliteren
Elkaar écht willen verstaan is de essentie van de waarderende dialoog. De kern van het wezenlijke gesprek. In het besef dat je niemand bent zonder de ander. Als AI Gilde faciliteren wij daarom specifieke ontwikkelingstrajecten, (leer)programma’s en projecten. Bewezen effectief.
Herkenbaar:
In praktisch elke organisatie komen problemen voor. Er zijn tal van oorzaken. Bijvoorbeeld wensen of noodzaak tot groei, krimp of consolidatie. Of het schort aan de interne cultuur en het management. Of de onderlinge samenwerking ‘loopt niet lekker’.
Veelal structurele omstandigheden die haast ongemerkt in de weg gaan zitten. Zij remmen de ontwikkeling van mensen en organisaties. Verantwoord handelen vraagt herkenning van de situatie en de noodzaak er constructief iets aan te doen. Dat besef neemt toe, net zoals de vraag ‘hoe dan wel?’
Onze ervaring:
Vrije interactie van meningen en ervaringen en visie biedt ruimte voor perspectieven. Hoe wezenlijker de gesprekken, hoe eerder vernieuwing, verandering en ontwikkeling zichtbaar worden.
Externe begeleiding maakt daarbij dat ook leidinggevenden onbelast en met plezier participeren. De leden van het AI-Gilde zijn begeleiders en sparringpartners op inhoudelijk-, procesmatig- en relationeel niveau. Als specialisten kennen we de dynamiek van ontwikkeling en verandering. Zo werkt onze waarderende stijl van faciliteren met een constructief kritische blik productief en generatief. Verantwoorde beweging in denken en doen vloeit voort uit de kwaliteit en diepgang van die gesprekken.
Recente voorbeelden
- Overheidsorganisatie: Gesprekken faciliteren over de interne samenwerking
- Ziekenhuis: Gesprekken faciliteren gericht op patiëntbejegening
- Non-profit organisatie: gesprekken faciliteren over de interne cultuur
- Technisch grootbedrijf: Gesprekken over toekomstvisie
- IT-onderneming: Gesprekken faciliteren over visie en strategie
- Bouwonderneming: Gesprekken faciliteren over visie en samenwerking
Coaching
Leden van het AI-Gilde die coaching aanbieden zijn specialisten op hun eigen terrein. Wat zij gemeen hebben is hun dialogische en narratieve stijl. Dat maakt hun coaching onderscheidend van andere stijlen. Zo helpen zij mensen en teams in hun ontwikkeling. Regelmatig wordt het instrument coaching ingezet als onderdeel van een verander- of ontwikkelingstraject binnen organisaties. Terwijl het ook als zelfstandige activiteit beschikbaar is.
Herkenbaar:
Iemand functioneert niet optimaal, mist relationele vaardigheden, zit klem. Heeft echter wél de potentie (en vaak de kennis) beter te presteren. Met meer plezier en als lid van een team.
Dan is individuele coaching in principe een effectief hulpmiddel. Of neem een team dat niet als team opereert. Schadelijk voor de organisatie, vaak desastreus voor de teamleden. Ziekteverzuim of verloop liggen bovengemiddeld.
Onze ervaring:
In het kader van onze werkzaamheden komt teamcoaching frequent voor. Teamcoaching leidt vrijwel altijd tot snel zichtbare en duurzame verbeteringen.
Ook bij onze teamcoaching leidt het wezenlijke gesprek tot reflectie en meer zelfkennis. Net zoals bij het waarderend actieonderzoek. Dat blijkt ook sterk bij coaching van individuele medewerkers. Het laat ze anders naar de zaken en zichzelf kijken. Zo krijgt de coachee meer zicht op het eigen functioneren rol binnen de organisatie. En onderneemt zelfstandig danwel begeleid besluiten. Om daarna in het belang van zichzelf, team en organisatie verder te kunnen. Op eigen kracht!
Recente voorbeelden
- Gemeente: Coaching van teams en individuele medewerkers
- Zorgorganisatie: Individuele coaching medewerkers
- Multinational: Coaching programma directeur
Trainingen
De leden van het AI Gilde delen hun kennis en ervaring in ruime mate als ze onderzoeken, faciliteren en coachen. Dat gebeurt ook via diverse trainingen en cursussen. De deelnemers en hun dagelijkse praktijk staat daarin centraal. Elk onderdeel en de kennis die het AI Gilde aanbiedt is terdege onderbouwd en direct toepasbaar. Wij stimuleren het actief toepassen van de kennis die je bij ons verwerft.
Herkenbaar:
De trainingen, cursussen van het AI gilde zijn ‘experience-based’ van karakter. Deelnemers leren met en van elkaar op basis van de praktijk die ze inbrengen.
De kennis en ervaringen die worden uitgewisseld stimuleren het toepassen ervan in de praktijk en dragen bij aan nieuwe ervaringen en resultaten. Waarbij altijd oog is voor de specifieke context van de deelnemers om niet te vervallen in formule-denken. Het maakt de trainingen van het AI Gilde in hoge mate praktisch, maar altijd theoretisch goed onderbouwd.
Onze ervaring:
Actueel trainings- en cursusaanbod
Coachen met Appreciative Inquiry
3 daagse cursus
Wat is coachen met Appreciative Inquiry?
Appreciative Inquiry (Waarderend Onderzoeken) is een coachingsbenadering die zich kenmerkt door een grondig onderzoek van eigen ervaringen en wat van waarde is voor de coachklant. Appreciative Inquiry gaat verder dan louter het verkennen van positieve aspecten en omvat ook waarderend actieonderzoek. Dit houdt in dat er niet alleen wordt geobserveerd en begrepen, maar dat coach en coachee samen optrekken in dat onderzoek, dat wisselend bestaat uit praktijkreflectie en experimenteren in de praktijk van de coachee.
Wat doe je als coach?
1. Verkenning van eigen ervaringen:
Je nodigt coachklanten uit om hun eigen ervaringen te onderzoeken en erop te reflecteren, waarbij de focus ligt op momenten van succes en voldoening.
2. Identificatie van waarde:
Je benadrukt het belang van wat waarde heeft voor de coachklant en hoe deze waarde kan worden ingezet voor groei en ontwikkeling.
3. Persoonlijke ontdekkingsreis:
Je stimuleert een persoonlijke ontdekkingsreis waarbij individuen o.b.v. eigen ervaringen en sterkten, zoeken naar kansen en mogelijkheden voor verandering en beweging.
4. Waarderend actieonderzoek:
Na het begrijpen van positieve aspecten, moedig je aan tot actie. Het gaat verder dan inzicht en spoort aan tot actieve betrokkenheid bij het implementeren van positieve veranderingen.
Masterclass Waarderend Faciliteren
Wat is waarderend faciliteren? Waarderend faciliteren is een stijl van begeleiden van team- en organisatieontwikkeling die het voeren van de ‘generatieve dialoog’ centraal stelt. Dat is een dialoog waarin de verandering zich tijdens het gesprek aandient en niet pas in een latere fase. Dialoog is verbindend, inspirerend en activerend! Theoretische basis van de masterclass Appreciative Inquiry, David Cooperrider Dialogische organisatieontwikkeling, Gervashe Bushe en Robert Marshak Wat doe je als waarderend facilitator? 1. Je faciliteert een setting waarbinnen de groep of het team, ondanks hun verschillen gezamenlijk stappen kunnen zetten 2. Je werkt met wie en wat er is: De basis voor samen veranderen en ontwikkelen is het erkennen van deelname en bijdrage van alle betrokkenen. 3. Je helpt identificeren van waarde: de potentie voor ontwikkeling schuilt in wat van waarde is voor het team als collectief. 4. Je creëert condities voor dialoogvoering: werkvormen, sfeer en gerichte vragen scheppen de condities die een dialogische aanpak bevorderen. 5. De dialoog generatief maken: De dialoog voeren op een manier zodat er iets echt nieuws kan ontstaan.
Lees meerBasiscursus Appreciative Inquiry
Veranderen is mensenwerk. Dat is een kerngedachte van appreciative inquiry. Maak kennis met deze andere manier van veranderen, ontwikkelen en leren. Samen kijken naar wat er al wél werkt en in beweging komen om verandering te bewerkstelligen die impact genereert. Veranderen doe je niet vóór mensen, maar mét mensen!
Lees meerMasterclass orde in de chaos brengen
Stel, je wordt uitgenodigd om een team te helpen dat een conflict heeft met zijn manager. Je bereidt een strak programma voor en gaat aan de slag. Tijdens de bijeenkomst blijkt dat eigenlijk geen sprake is van een conflict. Wat is er wel aan de hand? Er gebeurt in korte tijd zoveel in de omgeving van het team, dat teamleden het gevoel hebben in chaos te leven. En er is geen tijd om hier samen betekenis aan te geven. De teamontwikkelsessies creëren de ruimte om samen te onderzoeken wat er nou eigenlijk echt aan de hand is om orde in de ‘chaos’ te scheppen. De teamleden en de manager komen dichter bij elkaar, begrijpen elkaar beter, en bedenken samen praktische handvatten om verder te komen. Zomaar een praktijkvoorbeeld uit het leven van een van de begeleiders van deze masterclass. Robbert Masselink en Barbara van Kesteren wisselen in gesprekken met elkaar verschillende van dit soort voorbeelden uit. Van ervaringen met klanten die ‘chaos’ ervaren door gelijktijdige veranderingen in hun organisaties en daarbuiten. Omdat de wereld flink in beweging is. Tegelijkertijd is er binnen organisaties weinig tijd voor het gesprek hierover. Over essentiële vragen die mensen bezighouden, zoals ‘Hoe gaat het eigenlijk met ons? Zijn we nog op de goede weg? Wat gebeurt er om ons heen? Hoe gaat het tussen ons? Wat zijn we eigenlijk aan het doen?’ Zij zien dat mensen in organisaties de spreekwoordelijke sleutels onder het licht van de lantaarnpaal zoeken, maar liggen ze daar wel? Wat doe je als adviseur of begeleider als je wordt uitgenodigd om te helpen?
Lees meer