Onze trainingen

Coachen met Appreciative Inquiry

3 daagse cursus Wat is coachen met Appreciative Inquiry? Appreciative Inquiry (Waarderend Onderzoeken) is een coachingsbenadering die zich kenmerkt door een grondig onderzoek van eigen ervaringen en wat van waarde is voor de coachklant. Appreciative Inquiry gaat verder dan louter het verkennen van positieve aspecten en omvat ook waarderend actieonderzoek. Dit houdt in dat er niet alleen wordt geobserveerd en begrepen, maar dat coach en coachee samen optrekken in dat onderzoek, dat wisselend bestaat uit praktijkreflectie en experimenteren in de praktijk van de coachee. Wat doe je als coach? 1. Verkenning van eigen ervaringen:
Je nodigt coachklanten uit om hun eigen ervaringen te onderzoeken en erop te reflecteren, waarbij de focus ligt op momenten van succes en voldoening. 2. Identificatie van waarde:
Je benadrukt het belang van wat waarde heeft voor de coachklant en hoe deze waarde kan worden ingezet voor groei en ontwikkeling. 3. Persoonlijke ontdekkingsreis:
Je stimuleert een persoonlijke ontdekkingsreis waarbij individuen o.b.v. eigen ervaringen en sterkten, zoeken naar kansen en mogelijkheden voor verandering en beweging. 4. Waarderend actieonderzoek:
Na het begrijpen van positieve aspecten, moedig je aan tot actie. Het gaat verder dan inzicht en spoort aan tot actieve betrokkenheid bij het implementeren van positieve veranderingen.

Lees meer

Masterclass Waarderend Faciliteren

Wat is waarderend faciliteren? Waarderend faciliteren is een stijl van begeleiden van team- en organisatieontwikkeling die het voeren van de ‘generatieve dialoog’ centraal stelt. Dat is een dialoog waarin de verandering zich tijdens het gesprek aandient en niet pas in een latere fase. Dialoog is verbindend, inspirerend en activerend! Theoretische basis van de masterclass Appreciative Inquiry, David Cooperrider Dialogische organisatieontwikkeling, Gervashe Bushe en Robert Marshak Wat doe je als waarderend facilitator? 1. Je faciliteert een setting waarbinnen de groep of het team, ondanks hun verschillen gezamenlijk stappen kunnen zetten 2. Je werkt met wie en wat er is: De basis voor samen veranderen en ontwikkelen is het erkennen van deelname en bijdrage van alle betrokkenen. 3. Je helpt identificeren van waarde: de potentie voor ontwikkeling schuilt in wat van waarde is voor het team als collectief. 4. Je creëert condities voor dialoogvoering: werkvormen, sfeer en gerichte vragen scheppen de condities die een dialogische aanpak bevorderen. 5. De dialoog generatief maken: De dialoog voeren op een manier zodat er iets echt nieuws kan ontstaan.

Lees meer

Basiscursus Appreciative Inquiry

Veranderen is mensenwerk. Dat is een kerngedachte van appreciative inquiry. Maak kennis met deze andere manier van veranderen, ontwikkelen en leren. Samen kijken naar wat er al wél werkt en in beweging komen om verandering te bewerkstelligen die impact genereert. Veranderen doe je niet vóór mensen, maar mét mensen!

Lees meer

Masterclass orde in de chaos brengen

Stel, je wordt uitgenodigd om een team te helpen dat een conflict heeft met zijn manager. Je bereidt een strak programma voor en gaat aan de slag. Tijdens de bijeenkomst blijkt dat eigenlijk geen sprake is van een conflict. Wat is er wel aan de hand? Er gebeurt in korte tijd zoveel in de omgeving van het team, dat teamleden het gevoel hebben in chaos te leven. En er is geen tijd om hier samen betekenis aan te geven. De teamontwikkelsessies creëren de ruimte om samen te onderzoeken wat er nou eigenlijk echt aan de hand is om orde in de ‘chaos’ te scheppen. De teamleden en de manager komen dichter bij elkaar, begrijpen elkaar beter, en bedenken samen praktische handvatten om verder te komen. Zomaar een praktijkvoorbeeld uit het leven van een van de begeleiders van deze masterclass. Robbert Masselink en Barbara van Kesteren wisselen in gesprekken met elkaar verschillende van dit soort voorbeelden uit. Van ervaringen met klanten die ‘chaos’ ervaren door gelijktijdige veranderingen in hun organisaties en daarbuiten. Omdat de wereld flink in beweging is. Tegelijkertijd is er binnen organisaties weinig tijd voor het gesprek hierover. Over essentiële vragen die mensen bezighouden, zoals ‘Hoe gaat het eigenlijk met ons? Zijn we nog op de goede weg? Wat gebeurt er om ons heen? Hoe gaat het tussen ons? Wat zijn we eigenlijk aan het doen?’ Zij zien dat mensen in organisaties de spreekwoordelijke sleutels onder het licht van de lantaarnpaal zoeken, maar liggen ze daar wel? Wat doe je als adviseur of begeleider als je wordt uitgenodigd om te helpen?

Lees meer